RPA (Robotik Süreç Otomasyonu) Nedir?
Dünya genelinde, işletmeler yenilik ve otomasyonu tercih etme eğilimindedir. RPA veya Robotik Süreç Otomasyonu, sıradan ve tekrarlayan görevleri otomatikleştirerek bu amaca etkili bir şekilde hizmet edebilir. Yazılım otomasyonu, rekabetin yüksek olduğu bu çağda yeni bir norm haline geldiğinden, RPA günlük operasyonlarda otomasyon sağlayarak genel üretkenliğin artırılmasına katkıda bulunuyor. Fakat, RPA uygulanmasında bazı zorluklar olabileceğinden işletmelerin bunlara dikkatle eğilmesi gerekir.
Bu yazıda, RPA'da görülen başlıca zorluklar ve RPA tarafından yerine hizmetler üzerinden bunların nasıl üstesinden gelinebileceği ele alınıyor.
RPA'da Bilinmesi Gereken Zorluklar
En ilgili çözümlere geçmeden önce, RPA uygulamasında karşımıza çıkan başlıca zorlukları bir gözden geçirmek isteyebiliriz. Uygulamada, birçok RPA zorluğu söz konusu olsa da, burada yalnızca en önemli zorluklara odaklanılıyor.
Kültürel Farklılıklar
Her şey çalışanların gösterdiği dirençle başlar. Genellikle, çalışma kültüründe farklılıklara yol açan herhangi bir değişiklik veya süreç, çalışanlardan gelen güçlü bir dirençle karşılaşır. Çalışanlar, RPA uygulaması nedeniyle günlük programlarında bazı ayarlamalar yapmak zorunda kalabilir ve bunu rahatsız edici bulabilirler. Ayrıca, RPA uygulaması sürekli iletişim ve teknik beceriler de dahil olmak üzere bazı yeni beceriler gerektirir. Bu gereksinimler de ofis kültüründe rahatsızlığa neden olarak, RPA uygulamasının görülen başlıca zorluk olmaya devam eder.
Burada, bu RPA uygulama zorluğunun veya sorununun yanlış bir kavram olduğunu, çünkü özelleştirilmiş bir RPA çözümünün sonuçta çalışanların üretkenliğini arttırabileceğini belirtmek doğru olacaktır.
Özel Ekiplerin Yokluğu
Bir RPA sistemini çalıştırmak büyük bir maharet istemiyor olmakla birlikte, şirketlerin eğitim ve yönetim için özel bir ekip ayarlaması gerekebilir. Eğer mevcut ekip RPA sistemini yönetmek için gerekli becerilere sahip değilse, bu işletmeler için büyük bir zorluk meydana getirebilir. Gerekli becerilere sahip yerel bir ekibin olmaması kötü yönetime yol açarak RPA uygulamasının temel amacını baltalayabilir.
Startup'lar ve KOBİ'ler RPA sistemini yönetmek için kaynak bulmakta zorlanıp sınırlı kaynaklarla çalıştıkları için kaynaklarının bir kısmını RPA sisteminin bakımı için ayıramazlar. Bu sorun yanlış çıktıları beraberinde getirebilir.
Bakım ve Kontrol
Bakım ve kontrol, Robotik Süreç Otomasyonunun en büyük zorluklarından biridir. Şirketlerin, RPA uygulamasına büyük miktarda çaba, para ve zaman ayırması gerekir. Ancak, başarılı bir uygulamanın ardından, şirketlerin faydalardan yararlanmaya devam edebilmek için sistemi sürdürmesi ve kontrol etmesi zorunludur.
Düzenli bakım ve uygun kontrol verimliliği artırabiliyor olsa da, çalışanların protokoller hakkında hiçbir fikri yoksa RPA odaklı sistemi yönetmek mümkün değildir. Bu sorun sadece verimliliği düşürmekle kalmayarak, aynı zamanda günlük süreçlerin aksamasına da neden olabilir.
Hesap Verebilirlik Eksikliği
Doğrusu, robotik süreç otomasyonu çeşitli yükümlülükler getirir ve bu nedenle, ilgili bir ekip üyesinin belirli bir süreç için sorumluluğunu veya hesap verebilirliğini tanımlamak gerekir. RPA'daki en büyük zorluklardan biri, rollerin yanlış kullanılmasıdır. Devrim niteliğindeki RPA teknolojisinin avantajlarından yararlanmak söz konusu olduğunda bu durum kuruluşunuz için bir engel teşkil edebilir.
İşletmenizde bir robotik süreç otomasyon sistemi uygulamadan önce bu faktörü göz önünde bulundurmanız gerekir. Yönetim, RPA çözümünün sorunsuz bir şekilde devreye alınmasını ve işletilmesini sağlamak için çeşitli ekip liderlerine görevler atayabilir.
Sınırlı Kullanım
Özelleştirme, RPA geliştirme işlemindeki en büyük teknik sorunlardan biridir. Her işletmenin kendine özgü ihtiyaçları vardır ve RPA çözüm sağlayıcılarının özel RPA yazılımı geliştirirken bu ihtiyaçları göz önünde bulundurması gerekir. Bunu bir örnek üzerinden anlatmak gerekirse; ofisinizdeki bazı belgeler yalnızca kısmi otomasyona ihtiyaç duyar. Başka bir deyişle, bu belgelerde yalnızca hesaplama veya veri düzenleme türü bir otomasyona ihtiyaç duyulur. Bu tür belgelerde güçlü bir RPA sistemine ihtiyaç olmayabilir.
RPA hizmet sağlayıcıları için uçtan uca bir süreci RPA sistemi için daha küçük, kural tabanlı görevlere bölmek zordur. Bu tür bir işlem, RPA yazılımının kullanışlılığını azaltırken, elle müdahale oranını artırır.
Altyapı Sorunları
RPA gelişen bir teknoloji olduğundan ileri düzey yapısı iyi bir altyapı gerektirir. Ayrıca, RPA sisteminin işletmenizde sorunsuz bir şekilde çalışmasını sağlamak amacıyla RPA geliştiricilerinden ve diğer profesyonellerden oluşan özel bir ekip de gereklidir. Şirket, üst düzey bir RPA çözümü geliştirmek için büyük bir yatırım yapmış olsa bile, altyapı sorunları varsa verimliliğin düşmesi kaçınılmazdır. Sektörden bağımsız olarak herhangi bir kuruluş için daha düşük çıktı ve daha yüksek kurulum maliyetleri ile sonuçlanır.
RPA zorluklarının üstesinden nasıl gelinir?
RPA hizmetleri, çeşitli uygulama ve bakım zorluklarının üstesindne gelmek için tasarlanmıştır. Ancak, girişimcilerin pazar eğilimleri hakkında yeterli araştırma yapmaları ve iş ihtiyaçlarını veya otomatikleştirmek istedikleri faaliyetleri tanımlamaları çok önemlidir. RPA çözümlerinin doğru planlanması ve uygulanması şirketleri yeni bir seviyeye taşıyabilir.
Yakın tarihli bir PwC raporunda, RPA'nın modern işletmelerin en çok tercih ettiği teknolojilerden biri olduğunu ortaya konmuştur. Bununla birlikte, özelleştirilmiş RPA çözümlerini tercih eden şirketler muhtemel sorunlarının da farkında olmalıdır. Bu noktada, RPA hizmetleri önemli sorunların ele alınmasında faydalı olabilir. Güvenilir bir RPA hizmetleri sağlayıcısı, ısmarlama RPA çözümleri geliştirirken altyapı sorunlarını, kurumsal operasyonları ve dirençle ilgili sorunları dikkate alır.
Öte yandan, RPA tarafından yönetilen hizmetler bakım ve kontrolle ilgili zorlukları ele almak üzere tasarlanmıştır. İster uygulama entegrasyonu, ister operasyonel engeller veya düzenli güncellemeler olsun, şirketler RPA tarafından yönetilen hizmetlerin yardımıyla zorlukları gerçek zamanlı olarak ele alırken RPA'nın tüm avantajlarından yararlanabilirler.
İşletmeler uygun prosedürleri ve işlemleri seçtikten sonra, maliyetted tasarruf edebilir ve geleceğe hazır olabilirler. Güvenilir bir RPA hizmetleri sağlayıcısı, şirketlerin günlük işlemleri verimli bir şekilde otomatikleştirmelerine yardımcı olabilir, böylece şirketler dönem boyunca yüksek üretkenlik, karlılık ve daha yüksek bir yatırım getirisi avantajlarından yararlanabilir.
Sonuç Olarak
RPA çözümünü uygulamanın artıları ve eksileri olmasına karşın bu teknoloji gelişmekte olan kalıcı bir teknolojidir. Şirketlerin bu teknolojiden en iyi şekilde yararlanmak ve rakiplerinin önüne geçmek için RPA uygulama zorluklarını ele almaları gerekir. RPA zorluklarıyla başa çıkmak için tanınmış bir RPA hizmetler sağlayıcısına danışılması tavsiye edilir.
Bugünlerde birçok RPA geliştiricisi, Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi yerleşik özellikleriyle özelleştirilmiş çözümler sunuyor. Bu tekniklerin her ikisi de robotik yazılımı daha akıllı hale getirirken insanların yükünü azaltabilir. B2B ve B2C şirketlerinin, daha yüksek değer yaratmak ve müşterilerine daha iyi hizmetler sunmak için bu tür sofistike ve akıllı robotik çözümlerden yararlanması akıllıca olacaktır.